Senaatintorin kesä 2020

16.9.2020 | Senaatintorin kesä -terassikokeilun tulokset on koottu yhteen. Terassi onnistui kahden kuukauden aikana tarjoamaan noin 400 000 kävijälle kesäisiä makuelämyksiä ja turvallisen kohtaamispaikan, mutta samalla se myös työllisti suoraan noin 250 eri alojen ammattilaista.

– Senaatintorin kesäterassikokeilu on onnistunut esimerkki uudenlaisesta kaupunkitilan käytöstä, kokeilukulttuurista ja kaupungin roolista verkostojen luojana. Se on myös viesti siitä, että me emme lamaannu, vaan teemme uusia asioita, yhdessä, sanoo Helsingin kaupungin pormestari Jan Vapaavuori.

Kokeilu tuotti toivotun piristysruiskeen niin kaupunkilaisille, kotimaanmatkailijoille kuin yrityksille ja kaupunkikeskustan elävyydellekin.

–  Oli upeaa katsoa, kun ihmiset löysivät Senaatintorin, ja helsinkiläisetkin rakastuivat kotikaupunkinsa pääaukioon uudelleen, iloitsee Senaatintorin kesän käytännön organisoinnista vastanneen Torikortteleiden kauppapaikkajohtaja Peggy Bauer.

Positiivista palautetta

Senaatintorin terassilla oli mukana yhteensä 16 ravintola-alan toimijaa, jotka kaikki vaikuttavat palautekyselyn perusteella erittäin tyytyväisiltä kesän tulokseen.

”Senaatintorilla oli suuri positiivinen vaikutus liiketoimintaamme, ja onnistuminen mahdollistaa osaltaan liiketoiminnan jatkuvuuden myös tulevaisuudessa. Skiffer&Seksico tacobar työllisti kesällä n. 10 henkeä. Tästä porukasta vain parille olisimme muuten pystyneet tarjoamaan töitä. Suora asiakaspalaute meille on ollut ylitsevuotavan positiivista. Torilla on selkeästi viihdytty, ja tällaista toimintaa on selkeästi kaivattu kaupunkiin.”
(Palautekysely Senaatintorin kesän yrittäjille, Tuukka Iivonen / Skiffer x Seksico Tacos)

Myös Senaatintorin vieressä toimivien Torikortteleiden kivijalkakauppiaat ja ravintoloitsijat kokevat lähes poikkeuksetta hyötyneensä ainakin jonkin verran Senaatintorin terassin toiminnasta.

”Kesäterassi taisi olla tämän kesän pelastus. Se toi paljon ihmisiä Aleksanterinkadun tähän päätyyn. Koska terassista uutisoitiin kansallisestikin (esim. uutisissa), osasivat myös ulkopaikkakuntalaiset tulla Senaatintorin kupeeseen ja löysivät Torikortteleiden alueen, osa jopa ensi kertaa.”
(Palautekysely Torikortteleiden toimijoille, Heli Rönkkö / LUMI Supermarket)

Monille terassin asiakkaille Senaatintorin kesä näyttää olleen yksi kesän kohokohdista, jopa jonkinlainen ulkomaanmatkan korvike. Kehuja keräsivät erityisesti toteutus, turvallisuus, tunnelma sekä monipuolinen ravintolatarjonta.

”Paras mesta Helsingissä tänä kesänä.”

”Kiitos ja toivottavasti ensi kesänä uudestaan Helsingin Kaupunki!! Tämä oli ehdottomasti kesän kohokohtia, kun reissut jäi tekemättä. Ja kun taas saadaan ulkomaisia turisteja Helsinkiin, tämä varmasti heidätkin valloittaisi.”

”Aivan hurmaava toteutus. Yhtenäisyys ja herkkyys on rauhoittavaa. Kiitokset käsienpesupaikoista, ne on ihan parasta.”

”Etelä-Euroopan tunnelmaa!”

(Kommentteja Torikortteleiden Facebookista)

Senaatintorin terassi oli myös eräänlainen kuluneen kesän someilmiö, must see -kohde, josta jokainen halusi napata omat makupalansa – ja somekuvansa. Pelkästään tunnisteilla #senaatintorinkesä #senaatintorinjättiterassi ja @senaatintorinjättiterassi jaettiin heinä-elokuussa yhteensä yli 2 000 Instagram-julkaisua.

Senaatintorin kesä lukuina

1.7.–30.8.2020
16 ravintolatoimijaa
4 pop up -paikkaa
830 asiakaspaikkaa (aluksi 480)
16 vessaa
12 käsienpesupaikkaa

400 000 kävijää
suora työllistävyys noin 250 henkilöä
0 järjestyshäiriötä
159 581 myytyä ruoka-annosta
272 168 kpl myytyjä viinejä, oluita ja väkeviä alkoholijuomia
247 110 käytettyä lasia
137 760 litraa palautettuja lasipulloja
yli 2 000 Instagram-julkaisua tunnisteilla #senaatintorinkesä #senaatintorinjättiterassi ja @senaatintorinjättiterassi

yli 3000 kasvia ja kukkaa
78 000 litraa multaa
noin 15 km lokkisiimaa
noin 100 litraa käsidesiä