Kesäkatukokeilun tavoitteena on palauttaa ilo ja luottamus helsinkiläiseen kaupunkielämään

Kasarmitorin kesässä juhlistetaan vapautta ja turvallisia kohtaamisia. Terassialueen ja kesäkatujen visuaalinen ilme saa inspiraationsa merellisestä Helsingistä, kesäjuhlista ja turvallisista kohtaamisista.

Kesäjuhlatunnelmaan pääsee jo terassia kohti navigoitaessa, sillä Kasarmikatu sekä Pohjoinen Makasiinikatu muutetaan kesän ajaksi jalankulkijoita houkutteleviksi kesäkaduiksi ja ne koristellaan kukkaseppelein.

Kesäkatujen varsille tulee myös oleskelualueita, merellisiä luotoja, joiden päälle on mukava pysähtyä seuraamaan vaikkapa alueella järjestettävää yllätyksellistä oheisohjelmaa tai vain ihailla katunäkymiä Esplanadin puistoon ja merelle. Lisäksi alueen yritykset ovat toteuttaneet kadunvarsille parklet-terasseja.

Kesäkatukokeilut reitittävät kulkua niin Esplanadilta Kasarmitorin terassille kuin sieltä Helsinki Biennaalin paviljongille ja lähtölaiturillekin. Reitittämisen lisäksi kesäkatukokeilujen tavoitteena on viihtyisämmän kaupunkitilan luominen elävöittämällä aluetta ja kutsumalla ihmisiä nauttimaan kesästä.

Oleskelualueet, luodot, saavat inspiraationsa merellisestä Helsingistä. Harmaansävyiset kotimaisesta puusta rakennetut ja kesäisin kasvein koristellut luodot toimivat kaikille avoimina hengähdyspaikkoina, joista voi ihailla näkymiä Esplanadin puistoon ja merelle.

Kasarmikatu ja Pohjoinen Makasiinikatu muutetaan yksisuuntaisiksi pihakaduiksi. Vastavirtaan pyöräily on kaduilla mahdollista ja tontille ajo sekä huoltoajo mahdollistetaan.

Liikenteenohjaussuunnitelma:
https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/liikenne-ja-kartat/kadut/Kasarmitori_liikenteenohjaussuunnitelma_2021.pdf  

Kesäkadulla liikutaan hitaasti kesästä nauttien

Kokeilu selvittää keinoja parantaa kantakaupungin katujen käveltävyyttä muuttamatta katuja kuitenkaan kävelykaduiksi. Sen sijaan Kasarmikatu ja Pohjoinen Makasiinikatu muutetaan yksisuuntaisiksi pihakaduiksi ja kaduille tulee istuskelu- ja oleskelualueita, parklet-terasseja sekä pyöräpysäköintiä. Pihakaduilla kulkumuotoja ei erotella toisistaan ja jalankulkijat voivat kävellä koko kadulla. Autoilijan tulee sovittaa ajonopeus kävelijän nopeuteen ja maksiminopeus kaduilla on 20 km tunnissa. Pyöräilijät voivat ajaa Kasarmikatua ja Pohjoista Makasiinikatua molempiin suuntiin uuden tieliikennelain mahdollistaman vastavirtapyöräilyn myötä. Tontille ajo ja huoltoajo onnistuvat kaduilla jatkossakin ja alueen pysäköintilaitokset pysyvät käytössä normaalisti.

Luotojen lisäksi merellinen teema tulee kuulumaan alueen äänimaisemassa ja näkymään alueen kasvillisuudessa heininä ja ruokoina.

Terassin myyntipisteinä toimivat Senaatintoriltakin tutut lautamökit, tällä kertaa hillityn harmaan värisinä. Myyntipisteitä tulee Kasarmitorille yhteensä 12 sekä kioski ja asiakaspaikkoja noin 560. Ravintoloitsijat terassille on valittu huhtikuussa.

Koronaturvallisuus on otettu huomioon lähtökohtaisesti koko terassi- ja katukokeilualueen suunnittelussa. Esimerkiksi turvavälit, käsienpesupisteet ja kulkusuunnat on mietitty tarkasti.